utorok 11. júna 2013

The Great Gatsby (2013)



info:
IMDbČSFDRotten TomatoesFeeling Movies

I’m Gatsby, old sport...


Na Veľkého Gatsbyho som šiel do kina so zmiešanými pocitmi. Polovica ľudí mi tvrdila, že je to vizuálno-emocionálny zážitok, druhá polovica ma presviedčala o tom, že ide len o pestrofarebné fiasko. Po odchode z kinosály som si uvedomil, že každý má tak trochu pravdu.

Baz Luhrmann má veľké skúsenosti s režírovaním romantických veľkofilmov. Veď natočil Romeo & Juliet, Australiu a hlavne oscarový muzikál Moulin Rouge. Keď som sa dozvedel, že natočí remake slávneho románu F. Scott Fitzgeralda, potešil som sa, že je to práve on. Urobiť kvalitný scenár z knihy, ktorá má asi 200 strán, by mala byť očividne ľahká úloha. Ale to by nemohol film trvať viac ako dve hodiny. Takýto husársky kúsok sa podaril iba geniálnemu Peťovi pri jeho putovaní Stredozemou.

Všetci si určite myslíte, že hlavnou postavou bude sám Veľký Gatsby. Mýlite sa. Hlavným hrdinom je “rozprávač” Nick Carraway, ktorý prichádza do Big Apple, aby si splnil svoj americký sen. Nevedomky sa nasťahuje do susedstva Jaya Gatsbyho, zbohatlíka organizujúceho obrovské párty pre newyorskú smotánku. Nick jedného dňa dostane pozvánku na jednu z týchto párty a celý jeho život sa od základov zmení minimálne tým, že sa aj on dostane do vyššej spoločnosti. Samozrejme hlavnou myšlienkou deja je láska. A to láska Jaya ku krásnej Daisy Buchanan. Nič však nie je také jednoduché, ako to na prvý pohľad vyzerá.

Veľký Gatsby je romantická dráma a to aj napriek tomu, že je v ňom aj veľa vtipu a dokonca aj akčné scény. Keby boli niektoré scény natočené štýlom, ako výmena názorov v hotelovej izbe, film by dostal trochu noir atmosféry a hneď by to bolo o niečom inom. 

Takéto vizuálne spracovanie dvadsiatych rokov minulého storočia som ešte nevidel. Kamera prelietavajúca ponad hlavy tancujúcich ľudí v rôznofarebných kostýmoch, ohňostroje, ohromné autá, to je len zlomok toho, čo sa Bazovi podarilo. A soundtrack od Shawna Cartera známeho ako Jay-Z? Úžasne doplnil už aj tak skvelú kulisu a geniálne sa spojil so všetkými ostatnými prvkami v dobre namazaný stroj. Vypočuť si preto môžeme nielen Jay-Z, ale aj jeho manželku Beyoncé, will.i.am, Fergie a v neposlednom rade aj Lanu del Rey.

Cast sa tvorcom naozaj vydaril. Tobey Maguire (Spiderman) sa zhostil svojej role rozprávača Nicka Carrawaya dôstojne, Carey Mulligan (Drive, Wall Street) bola v úlohe Daisy Buchanan očarujúca, Joel Edgerton (Warrior, The Thing) zobrazil “záporáka” Toma Buchanana a vyskytlo sa tu aj mnoho ďalších postáv a hercov, ktoré ale treba vidieť. Najkvalitnejšie spracovanou postavou bol však sám Jay Gatsby, ktorého si strihol čoraz kvalitnejšie hrajúci Leonardo DiCaprio. Tomu som v tomto spektákli uveril každú jednu grimasu, nadvihnutie obočia, jednoducho každú scénu. Veď zo scény, keď chytil v hotelovej izbe Toma pod krk, mám zimomriavky ešte teraz. 

Gatsby je vizuálne a hudobne na vysokej úrovni. Bohužiaľ kvôli prílišnej rozťahanosti a nedokonalej súrodosti deja prichádza u mňa o veľmi dôležité body. Nebyť slabšieho stredu filmu a dlhej minutáže, bol by naozaj GREAT. Preto si oblečiem “len” 78 Jayových saténových košieľ zo sto.





RATING 7,8/10

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára