piatok 12. júla 2013

Before Midnight (2013)


info:
IMDbČSFDRotten Tomatoes, Feeling Movies

Séria Before … dospela

Divák si pri zhliadnutí najnovšieho prírastku uvedomí, že sa za tých osemnásť rokov, ktoré od prvého snímku ubehlo veľmi rýchlo, v podstate nič nezmenilo. Vlastne zmenilo. Už to nie sú len “obyčajné” reči o láske a životných krivdách, ale aj malé posolstvo o tom, že sociálne siete a informačné technológie nám začínajú zasahovať do našich životov čoraz viac. Veď napríklad scéna so skypeovým zaspávaním je toho krásnym príkladom. 

Po romantických nociach v Rakúsku a Francúzsku sa ocitáme na pobreží slnečného Grécka, aby sme prežili všedný deň s rodinou Jesseho a Celine. Ihneď v úvode sa rozlúčime so synom Hankom, ktorý na konci prázdnin odchádza späť za vlastnou matkou do Chicaga. Po návrate z letiska strávime chvíľu v kruhu priateľov, aby sme mohli prežiť (vášnivú) noc v útulnom hoteli.


Ak si vravíte, že lokalít je akosi málo, máte pravdu. Ale film nie je o tom, kde sa odohráva, ale o tom, čo sa práve deje. Aj keď na pozadí každej scény sa nachádzajú maličké detaily, ktoré ju úžasne oživia. Before Midnight je plný zaujímavých dialógov, vďaka ktorým je už tretím v tejto sérii. Po každej polhodine strávenej v aute, pri večeri, na romantickej prechádzke, pri extra dlhom západe slnka alebo v hotelovej izbe si divák uvedomí, že toto už v moderných dielach na striebornom plátne chýba. Samozrejme všetky scény sú doplnené o skvelé rozhovory, ktoré sú nielen romantické, ale aj veselé, smutné, nahnevané a v neposlednom rade aj vtipné.

Na režisérsku stoličku sa opäť posadil Richard Linklater a spolu s hlavnými hercami sa podieľal aj na scenári. Kameru chytil do rúk vcelku neskúsený Christos Voudouris a strih mala na starosti Sandra Adair. Tí sa veľmi nenarobili, ale aj tak spravili krásny celok ukazujúci to najdôležitejšie - emócie a herecké umenie. Scéna ukazujúca cestu z letiska je jednoducho fascinujúca. Tak dlho som sa v jednej scéne do auta cez čelné sklo ešte nepozeral. Herci sa tejto úlohy zhostili bravúrne a skoro všetko natočili bez strihu. Najkrajšie na tomto všetkom boli však malé spiace dvojičky, ktoré krásne doplnili chýbajúce kolieska tohto aj tak dobre bežiaceho stroja. Vlastne celý film je točený tak, aby v ňom bolo čo najmenej strihu. 

Obsadenie som ocenil už v prvom filme, no v poslednom pokračovaní sa herci predviedli v celej svojej kráse. Jessemu, ktorého stvárnil Ethan Hawke (nominovaný na zlatú sošku za postavu agenta Hoyta v Training Day), som uveril každú jednu jeho emóciu. Či už to bola radosť, smútok, hnev, láska alebo len obyčajný hlad, všetko som mu zožral. Takisto na tom bola aj Celine, ktorú si strihla francúzska herečka Julie Delpy. Tá napriek svojmu skoršiemu dátumu narodenia (1969) vyzerá skvele a dokonca aj odhalená. A nielen v chúlostivých scénach dokázala prejaviť všetky emócie s bravúrou, aká chýba väčšine hercov.


Jedna z mála vecí, ktoré mi na filme vadili je to, že pri hádke sa nič nerozbilo, dokonca ani len obyčajný pohár. Aj keď príležitostí na to mali predstavitelia dosť. Ešte som mal trochu zlý pocit z toho, že tvorcovia tento film proste museli natočiť. Príjemne ma však prekvapila dĺžka filmu. 109 minút je pre žáner zvaný konverzačná romantika ideálne. Ono je to podľa mňa ideálne pre akýkoľvek žáner. 

Before Midnight je síce pokračovanie série, ale určite si ho každý divák užije, aj keď si nepozrie predošlé diely. Vo filme je toľko odkazov na minulosť, že si človek spraví ucelený obraz o živote Jesseho a Celine.

Aj keby som si Pred polnocou pozrel po polnoci, určite by som nezaspal. Preto si odo mňa zaslúži osemdesiattri hryzov z dcérinho ukradnutého jablka zo sto.




RATING 8,3/10

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára